Konkurs prozatorski dla młodzieży im. Dostojewskiego

Wydawnictwo św. Macieja Apostoła
  
zaprasza młodzież w wieku 13-19 lat
do wzięcia udziału
w V edycji Ogólnopolskiego Konkursu im. Fiodora M. Dostojewskiego
na utwór prozatorski:

 W poszukiwaniu Boga w człowieku

Opowiedz innym w formie literackiej o swoim osobistym poszukiwaniu Boga.
Daj świadectwo o własnych wątpliwościach lub odnalezieniu Tajemnicy Istnienia.
Czekamy na twoje opowiadanie lub esej do dnia 31 stycznia 2018.
                            Swój tekst prześlij e-mailem do Wydawnictwa św. Macieja Apostoła:                                              wydawnictwomacieja@gmail.com

Jeśli jesteś wrażliwy na piękno, jeśli masz w sobie potencjał twórczy, bogatą wyobraźnię, lubisz pisać i czujesz w swoim wnętrzu, że poniższe słowa Fiodora M. Dostojewskiego mogłyby Cię zainspirować do napisania czegoś od siebie, szczerze i pięknie, jeżeli problem istnienia Boga jest dla Ciebie ważny, to napisz nam o tym, „co Ci w duszy gra”, stwórz tekst literacki i wyślij go do nas. My zadbamy o Twój debiut prozatorski i o wprowadzenie Cię w obieg literacki.

On, który pragnie ujrzeć Boga żywego twarzą w twarz,
nie powinien Go szukać na pustym firmamencie swego umysłu, ale w ludzkiej miłości.

                                             Fiodor  M. Dostojewski

Regulamin przyznawania nagród dla uczestników konkursu
 im. Fiodora M. Dostojewskiego:

  1. W procesie przyznawania nagród i wyróżnień będą brane pod uwagę wyłącznie oryginalne, niepublikowane i nienagradzane w innych konkursach, własne teksty uczestników konkursu, pisane w polskim języku literackim (nie w gwarze), nadesłane w formie elektronicznej na adres Wydawnictwa św. Macieja: wydawnictwomacieja@gmail.com do 31 stycznia 2018 r. Teksty nadesłane po tym terminie nie będą brane pod uwagę przy ocenie przez jury. Teksty powinny spełniać wymogi podane w „Warunkach formalnych dla nadsyłanych tekstów”, załączonych do niniejszego Regulaminu.
  2. W konkursie mogą brać udział wyłącznie uczniowie szkół średnich (gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych), którzy w momencie wysyłania tekstów na konkurs mają  ukończone 13 lat, ale nie ukończyli jeszcze 20 roku życia.
  3. Jeden autor może nadesłać na konkurs tylko jeden tekst (opowiadanie lub esej).
  4. Utwory wspólnego autorstwa dwóch lub więcej autorów nie będą brane pod uwagę.
  5. W przypadku nadesłania na konkurs dwóch tekstów napisanych przez jednego autora – żaden z  tekstów nie będzie brany pod uwagę. 
  6. Nagrodę główną i wyróżnienia dla uczestników konkursu przyzna jury powołane przez organizatorów konkursu.
  7. Jury konkursu zbierze się w sprawie werdyktu konkursowego i podejmie decyzję o przyznaniu nagród i wyróżnień do dnia 15 marca 2018 r.
  8. Jury konkursu kierować się będzie w swojej ocenie oryginalnością treściową utworów, zwłaszcza w zakresie religijnym, poznawczym i moralnym, zaprezentowanymi wartościami estetycznymi, w tym - pięknem, szczerością i zwartością wypowiedzi, ponadto formalnym poziomem literackim nadesłanych tekstów (zwłaszcza poprawnością językową w zakresie ortografii, interpunkcji oraz stylistyki).
  9. Teksty zawierające wulgaryzmy i treści obsceniczne nie będą brane pod uwagę przez jury w przyznawaniu nagród i wyróżnień.
  10. O przyznanej nagrodzie i wyróżnieniach laureaci konkursu zostaną osobiście powiadomieni e-mailem do dnia 15 marca 2018 r.
  11. Laureat najlepszej pracy otrzyma nagrodę finansową w wysokości 100 zł.
  12. Nagrodzona praca i  wyróżnione opowiadania lub eseje zostaną opublikowane jako pokłosie konkursu w postaci osobnej książki, która ukaże się w kwietniu 2018 r.
  13. W książce-pokłosiu konkursu prace zostaną opublikowane w formie oryginalnej, tj. w postaci nadesłanej na konkurs.
  14. Laureaci konkursu (nagroda główna i wyróżnienia) otrzymają bezpłatnie pocztą na adres domowy po 4 egzemplarze autorskie książki pokonkursowej.
  15. Ponadto po 2 egz. publikacji pokonkursowej otrzymają bezpłatnie: a) macierzysta biblioteka szkolna nagrodzonego lub wyróżnionego uczestnika konkursu oraz b) biblioteka miejska (lub biblioteka gminna) w miejscowości pobierania nauki przez nagrodzonego lub wyróżnionego uczestnika konkursu.
  16. Laureaci konkursu otrzymają także dyplomy.
  17. Nadesłane nagrodzone i wyróżnione teksty, lub ich fragmenty, Wydawnictwo św. Macieja Apostoła ma prawo drukować bezpłatnie w swoich książkach. Teksty nadesłanych utworów stają się własnością Wydawnictwa św. Macieja Apostoła, są przechowywane w archiwum wydawniczym.
  18. Uczestnicy konkursu wysyłając tekst na konkurs, zgadzają się tym samym, na warunki konkursu ogłoszone w niniejszym Regulaminie i w Załączniku do Regulaminu.    
Załącznik
do Regulaminu przyznawania nagród
 dla uczestników konkursu im. Fiodora M. Dostojewskiego:

Warunki formalne dla nadsyłanych tekstów

1. Tekst powinien być zapisany w edytorze Word i przesłany w formie załączonego pliku elektronicznego.
2. Tekst formatu A4 powinien liczyć maksymalnie do 3 znormalizowanych stron maszynopisu.
3. Nie wyznacza się minimalnej ilości stron tekstu konkursowego.
4. Wielkość czcionki – 12 pkt.
5. Krój czcionki: Times New Roman CE.
6. Odstępy międzywersowe (interlinia) – 1,5.
7. Marginesy: dolny, górny, prawy, lewy – 2 cm.
8. Własne, oryginalne teksty, muszą być podpisane imieniem i nazwiskiem.
9. Pod tekstem utworu należy dołączyć ponadto następujące informacje:
a) pełna nazwa i numer szkoły średniej oraz jej adres (miejscowość, ulica, kod pocztowy),
b) klasa, do której uczęszcza autor w r. szk. 2017/2018,
c) data urodzenia autora tekstu,
d) domowy adres pocztowy autora tekstu,
(miejscowość, ulica, nr domu, nr mieszkania, kod pocztowy),
e) numer telefonu (stacjonarny lub komórkowy) autora tekstu,
f) adres używanego e-maila. 
    Podane dane osobowe i teleadresowe będą wykorzystane tylko i wyłącznie do wiadomości organizatorów konkursu w celu powiadomienia o wynikach konkursu i wysłania książek.

IV KONKURS IM. DOSTOJEWSKIEGO ROZSTRZYGNIĘTY!

Jury IV Ogólnopolskiego Konkursu im. Fiodora M. Dostojewskiego Dla Młodzieży na utwór prozatorski, w składzie: 

AGNIESZKA MACIÓW

IRENEUSZ GIMIŃSKI - przewodniczący jury

ROBERT OLCZYK 

po uważnym przestudiowaniu wszystkich 92 prac, które napłynęły z terenu całego kraju  wpłynęły na konkurs, podjęło decyzję odnośnie laureatów tegorocznego konkursu, którymi okazali się:


NAGRODA GŁÓWNA


Anna Twardy 
 kl. III, I LO im. Jana Kochanowskiego w Świętochłowicach,  zam. Świętochłowice, 
 za pracę pt. „Dłonie Lizawiety".  
   

Wyróżnienia specjalne:
                                                          Zuzanna Kozłowska 
kl. I,  Społeczne Gimnazjum Stowarzyszenia Edukacyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, zam. Gorzów Wielkopolski; „W poszukiwaniu siebie”.

Barbara Koper 
kl. II, Zespół Szkół Gminnych nr 3 im. Fryderyka Chopina w Milanówku, zam. Warszawa; „Szukając Boga”.

Ewelina Graba 
kl. I,  I LO im. Tadeusza Kościuszki w Starachowicach, zam. Modrzewie; „Przez Miłość, z Miłością i w Miłości".

Wyróżnienia:

Emilia Słabońska – kl III,  Katolickie Prywatne Gimnazjum w Częstochowie, zam. Poczesna;  „W poszukiwaniu Boga w człowieku”.


Alicja Stężowska – kl I, LO Zespół Szkół Zawodowych Towarzystwa Salezjańskiego w Oświęcimiu, zam. Oświęcim;  
„W poszukiwaniu Boga w człowieku”. 

Anna Strojek – kl. III, Publiczne LO Politechniki Łódzkiej w Łodzi, zam. Łódź; „Et verbum caro”.

Telman Jakub – kl. III, III LO im. C.K. Norwida w Koninie, zam. Konin; „Zatrzymaj się na chwilę”.

Maria Miś – kl. I, Publiczne Salezjańskie LO w Poznaniu im. bł.  Piątki Poznańskiej, zam. Poznań;  Narkoza”.


Dagmara Cioska kl. II, Zespół Szkół Ogólnokształcących nr II w Opolu im. Marii Konopnickiej, zam. Opole; Rzuciłem palenie i Kościół też”.

Weronika Czech - kl. III Gimnazjum im. Księcia Józefa Poniatowskiego w Mnikowie, zam. Rybna;Tamta dziewczyna – tak mało o niej wiem”.


Magdalena Weronika Kowalik – kl II,  Zespół Placówek Oświatowych nr 2, Publiczne Gimnazjum nr 2 im. Jana Kochanowskiego w Kraśniku, zam. Polichna Druga;  „Zawierzenie”.


Karolina Pakulska – kl. II LO, Zespół Szkół Społecznych nr 1 im. Hetmana Jana Tarnowskiego w Tarnobrzegu, zam. Nowa Dęba; „Pani”.

Sylwia Baran – kl. II, XXIII LO im. Nauczycieli Tajnego Nauczania w Lublinie, zam. Gułów;  „Cuda miłości wszechmocnej”.

GRATULUJEMY LAUREATOM!
WSZYSTKIM UCZESTNIKOM KONKURSU
DZIĘKUJEMY ZA UDZIAŁ W NIM!

Książka-pokłosie konkursu pt."Cuda miłości wszechmocnej", 
zawierające wszystkie w/w prace, 
ukaże się w kwietniu br. 

Zapraszamy do udziału w jubileuszowym V Konkursie!
Jego szczegóły opublikujemy po 1 września 2017.

red. Edward Przebieracz
Wydawnictwo św. Macieja Apostoła
Lubliniec, 21 II 2017

ZAKOŃCZYLIŚMY
PRZYJMOWANIE ZGŁOSZEŃ DO IV EDYCJI KONKURSU!

Na konkurs wpłynęły 92 prace. 
Wszystkie nadesłane prace spełniają wymogi regulaminu.
Wasze prace zostały przekazane do oceny konkursowemu jury.
Skład konkursowego jury stanowią lublinieccy prozaicy:
AGNIESZKA MACIÓW
IRENEUSZ GIMIŃSKI - przewodniczący jury
ROBERT OLCZYK 
Jury konkursu podejmie decyzję o przyznaniu nagród i wyróżnień.

Wydawnictwo św. Macieja Apostoła 
 Lubliniec, 2 I 2017 

Wydawnictwo św. Macieja Apostoła
  wydawnictwomacieja.blogspot.com 

zaprasza młodzież w wieku 13-19 lat
do wzięcia udziału
w IV edycji Ogólnopolskiego Konkursu im. Fiodora M. Dostojewskiego
na utwór prozatorski:

 W poszukiwaniu Boga w człowieku

Opowiedz innym w formie literackiej o swoim osobistym poszukiwaniu Boga.
Daj świadectwo o własnych wątpliwościach lub odnalezieniu Tajemnicy Istnienia.
Czekamy na twoje opowiadanie lub esej do dnia 31 grudnia 2016.
                            Swój tekst prześlij e-mailem do Wydawnictwa św. Macieja Apostoła:                                              wydawnictwomacieja@gmail.com

Jeśli jesteś wrażliwy na piękno, jeśli masz w sobie potencjał twórczy, bogatą wyobraźnię, lubisz pisać i czujesz w swoim wnętrzu, że poniższe słowa Fiodora M. Dostojewskiego mogłyby Cię zainspirować do napisania czegoś od siebie, szczerze i pięknie, jeżeli problem istnienia Boga jest dla Ciebie ważny, to napisz nam o tym, „co Ci w duszy gra”, stwórz tekst literacki i wyślij go do nas. My zadbamy o Twój debiut prozatorski i o wprowadzenie Cię w obieg literacki.

On, który pragnie ujrzeć Boga żywego twarzą w twarz,
nie powinien Go szukać na pustym firmamencie swego umysłu, ale w ludzkiej miłości.

                                             Fiodor  M. Dostojewski

Regulamin przyznawania nagród dla uczestników konkursu
 im. Fiodora M. Dostojewskiego:

  1. W procesie przyznawania nagród i wyróżnień będą brane pod uwagę wyłącznie oryginalne, niepublikowane i nienagradzane w innych konkursach, własne teksty uczestników konkursu, pisane w polskim języku literackim (nie w gwarze), nadesłane w formie elektronicznej na adres Wydawnictwa św. Macieja: wydawnictwomacieja@gmail.com do 31 grudnia 2016 r. Teksty nadesłane po tym terminie nie będą brane pod uwagę przy ocenie przez jury. Teksty powinny spełniać wymogi podane w „Warunkach formalnych dla nadsyłanych tekstów”, załączonych do niniejszego Regulaminu.
  2. W konkursie mogą brać udział wyłącznie uczniowie szkół średnich (gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych), którzy w momencie wysyłania tekstów na konkurs mają  ukończone 13 lat, ale nie ukończyli jeszcze 20 roku życia.
  3. Jeden autor może nadesłać na konkurs tylko jeden tekst (opowiadanie lub esej).
  4. Utwory wspólnego autorstwa dwóch lub więcej autorów nie będą brane pod uwagę.
  5. W przypadku nadesłania na konkurs dwóch tekstów napisanych przez jednego autora – żaden z  tekstów nie będzie brany pod uwagę. 
  6. Nagrodę główną i wyróżnienia dla uczestników konkursu przyzna jury powołane przez organizatorów konkursu.
  7. Jury konkursu zbierze się w sprawie werdyktu konkursowego i podejmie decyzję o przyznaniu nagród i wyróżnień do dnia 31 stycznia 2017 r.
  8. Jury konkursu kierować się będzie w swojej ocenie oryginalnością treściową utworów, zwłaszcza w zakresie religijnym, poznawczym i moralnym, zaprezentowanymi wartościami estetycznymi, w tym - pięknem, szczerością i zwartością wypowiedzi, ponadto formalnym poziomem literackim nadesłanych tekstów (zwłaszcza poprawnością językową w zakresie ortografii, interpunkcji oraz stylistyki).
  9. Teksty zawierające wulgaryzmy i treści obsceniczne nie będą brane pod uwagę przez jury w przyznawaniu nagród i wyróżnień.
  10. O przyznanej nagrodzie i wyróżnieniach laureaci konkursu zostaną osobiście powiadomieni e-mailem do dnia 31 stycznia 2017 r.
  11. Laureat najlepszej pracy otrzyma nagrodę finansową w wysokości 100 zł.
  12. Nagrodzona praca i  wyróżnione opowiadania lub eseje zostaną opublikowane jako pokłosie konkursu w postaci osobnej książki, która ukaże się w kwietniu 2017 r.
  13. W książce-pokłosiu konkursu prace zostaną opublikowane w formie oryginalnej, tj. w postaci nadesłanej na konkurs.
  14. Laureaci konkursu (nagroda główna i wyróżnienia) otrzymają bezpłatnie pocztą na adres domowy po 4 egzemplarze autorskie książki pokonkursowej.
  15. Ponadto po 2 egz. publikacji pokonkursowej otrzymają bezpłatnie: a) macierzysta biblioteka szkolna nagrodzonego lub wyróżnionego uczestnika konkursu oraz b) biblioteka miejska (lub biblioteka gminna) w miejscowości pobierania nauki przez nagrodzonego lub wyróżnionego uczestnika konkursu.
  16. Laureaci konkursu otrzymają także dyplomy.
  17. Nadesłane nagrodzone i wyróżnione teksty, lub ich fragmenty, Wydawnictwo św. Macieja Apostoła ma prawo drukować bezpłatnie w swoich książkach. Teksty nadesłanych utworów stają się własnością Wydawnictwa św. Macieja Apostoła, są przechowywane w archiwum wydawniczym.
  18. Uczestnicy konkursu wysyłając tekst na konkurs, zgadzają się tym samym, na warunki konkursu ogłoszone w niniejszym Regulaminie i w Załączniku do Regulaminu.    
Załącznik
do Regulaminu przyznawania nagród
 dla uczestników konkursu im. Fiodora M. Dostojewskiego:

Warunki formalne dla nadsyłanych tekstów

1. Tekst powinien być zapisany w edytorze Word i przesłany w formie załączonego pliku elektronicznego.
2. Tekst formatu A4 powinien liczyć maksymalnie do 5 znormalizowanych stron maszynopisu.
3. Nie wyznacza się minimalnej ilości stron tekstu konkursowego.
4. Wielkość czcionki – 12 pkt.
5. Krój czcionki: Times New Roman CE.
6. Odstępy międzywersowe (interlinia) – 1,5.
7. Marginesy: dolny, górny, prawy, lewy – 2 cm.
8. Własne, oryginalne teksty, muszą być podpisane imieniem i nazwiskiem.
9. Pod tekstem utworu należy dołączyć ponadto następujące informacje:
a) pełna nazwa i numer szkoły średniej oraz jej adres (miejscowość, ulica, kod pocztowy),
b) klasa, do której uczęszcza autor w r. szk. 2016/2017,
c) data urodzenia autora tekstu,
d) domowy adres pocztowy autora tekstu,
(miejscowość, ulica, nr domu, nr mieszkania, kod pocztowy),
e) numer telefonu (stacjonarny lub komórkowy) autora tekstu,
f) adres używanego e-maila. 
    Podane dane osobowe i teleadresowe będą wykorzystane tylko i wyłącznie do wiadomości organizatorów konkursu w celu powiadomienia o wynikach konkursu i wysłania książek.

Jakub Telman literacki superstar!

Nadrabiamy jedną z zaległości:
21 IV br. przedstawiciele Wydawnictwa św. Macieja Apostoła: red. Edward Przebieracz i Róża Bargiel obecni byli w III LO im. K.C. Norwida, Konin. Podczas koncertu przygotowanego przez licealistów z okazji "Dnia papieskiego" red. Edward Przebieracz wręczył nagrodę: dyplom, zestaw książek wydanych przez Wydawnictwo św. Macieja Apostoła oraz nagrodę pieniężną w wysokości 100 zł, laureatowi głównej nagrody w III Ogólnopolskim Konkursie Prozatorskim Dla Młodzieży im. F. Dostojewskiego, uczniowi tamtejszego LO JAKUBOWI TELMANOWI. Szczególną nagrodą dla młodego laureata była książka-pokłosie konkursu pt."Zbieracz czterolistnych koniczyn", która zawierała, oprócz pracy nagrodzonej, wszystkie wyróżnione w konkursie utwory.
Jury konkursu: JERZY MIOSGA, GRZEGORZ KOPIEC (przewodniczący) oraz LUCYNA SPACZYŃSKA podkreśliło niezwykle wysoki poziom literacki nadesłanych na konkurs prac.
Nie mniej jury zgodne było, można powiedzieć: jednomyślne, w kwestii przyznania nagrody głównej w konkursie.

Przewodniczący jury GRZEGORZ KOPIEC we wstępie do w/w konkursowego pokłosia napisał:
W tym właśnie miejscu należałoby wspomnieć o zwycięzcy III konkursu dla młodzieży im. Fiodora M. Dostojewskiego, jakim został licealista z Konina, Jakub TELMAN, przysyłając esej pt. „Aby odnaleźć sens…”. Tego zdolnego autora trzech jurorów konkursu uznało za bezsprzecznego faworyta, przyznając mu główną nagrodę. Tu pozwolę sobie na małą dygresję, a mianowicie moje osobiste odczucie – w swych notatkach, które pomagały mi rzetelnie ocenić każdą z prac, przy nazwisku tego autora mam napisane „Najlepszy dotąd esej”, a była to pięćdziesiąta szósta praca, którą czytałem. W tamtej chwili nie wierzyłem już, że ktokolwiek może napisać coś lepszego. Nie pomyliłem się.




Zdjęcia z uroczystości wręczenia nagrody:
KRZYSZTOF TELMAN

red.Edward Przebieracz
Wydawnictwo św. Macieja Apostoła
Lubliniec, 16 VI 2016

POKŁOSIE W DRUKU! 

Informujemy Szanownych Laureatów III Konkursu, że książka pt. "Zbieracz Czterolistnych Koniczyn" z pracami laureatów konkursu została zlecona do druku. Pokłosie konkursowe ukaże się w kwietniu br. 


Wydawnictwo św. Macieja Apostoła
Lubliniec, 25 III 2015 - Wielki Piątek

 III KONKURS IM. DOSTOJEWSKIEGO ROZSTRZYGNIĘTY!

Lublinieckie jury III Ogólnopolskiego Konkursu im. Fiodora M. Dostojewskiego Dla Młodzieży na utwór prozatorski w składzie:

LUCYNA SPACZYŃSKA
GRZEGORZ KOPIEC przewodniczący jury
JERZY MIOSGA 

po uważnym przestudiowaniu wszystkich 65 prac, które napłynęły z terenu całego kraju  wpłynęły na konkurs (w tym jednej pracy nadesłanej z Norwegii) podjęło zgodną decyzję odnośnie laureatów tegorocznego konkursu, którymi okazali się:


NAGRODA GŁÓWNA

JAKUB TELMAN
uczeń  III Liceum Ogólnokształcącego im. C.K. Norwida w Koninie
za esej Aby odnaleźć sens


PIERWSZE WYRÓŻNIENIE

ALEKSANDRA PRZYBYŁO
II LO im. Janusza Korczaka w Łańcucie, Paciorki życia 

WYRÓŻNIENIA

WERONIKA BRZEZIŃSKA Zespół Szkół nr 2 im. Hugona Kołłątaja w Wałbrzychu – Liceum Ogólnokształcące, W poszukiwaniu Boga w człowieku

TERESA BYKOWSKA Społeczne Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi „Amigo” we Wrocławiu, Zobaczyć Boga w drugim człowieku


ADRIANNA GOGOLA - Gimnazjum Publiczne im. Kazimierza Wielkiego w Tuchowie, Gdzie był mój błąd?
ZUZANNA GOLEC Zespół Szkół im. Stanisława Staszica w Pile – Liceum Ogólnokształcące, Bajka o miłości 

DANUTA GREDING – Norwegia Zbieracz Czterolistnych Koniczyn
AGNIESZKA KASPRZYK - Zespół Szkół w Gilowicach – Gimnazjum, (Złote oblicze słońca…)
MARTA MILOCH Zespół Kształcenia i Wychowania w Swarożynie – Gimnazjum, Znaki Boga

WERONIKA NAGAWIECKA Gimnazjum nr 18 im. Jana III Sobieskiego w Krakowie, O tym, jak straciłam Boga

SONIA SZYMAŃSKA Zespół Szkół Zakonu Pijarów im. św. Józefa Kalasancjusza w Poznaniu  – Liceum Ogólnokształcące, Bóg genialny w Swej prostocie

ANNA ZBOROWSKA  II LO im. Mieszka I w Szczecinie, Niewiara
Wszystkim uczestnikom konkursu bardzo dziękujemy, 
laureatom serdecznie gratulujemy
i zapraszamy do udziału w następnej edycji konkursu. 

Książka pt. "Zbieracz Czterolistnych Koniczyn"
z w/w pracami laureatów konkursu, ukaże się w kwietniu 2016 roku.

 Jury Konkursu im. F. Dostojewskiego  

WERDYKT JURY 
w poniedziałek 1 lutego 2016

Ponieważ 31 I, termin ogłoszenia wyników konkursu, przypada w tym roku w niedzielę, 
młodzież prosimy o dzień cierpliwości.
Wyniki konkursu opublikujemy na tej stronie w poniedziałek 1 lutego 2016.
Za wyrozumiałość: dziękujemy!

ZAKOŃCZYLIŚMY
PRZYJMOWANIE ZGŁOSZEŃ DO III EDYCJI KONKURSU!

Na konkurs wpłynęło 65 prac. 
Wszystkie nadesłane prace spełniały wymogi regulaminu.
Wasze prace zostają przekazane do oceny konkursowemu jury.
Skład konkursowego jury stanowią lublinieccy prozaicy:
LUCYNA SPACZYŃSKA
GRZEGORZ KOPIEC - przewodniczący jury
JERZY MIOSGA  
Jury konkursu podejmie decyzję o przyznaniu nagród i wyróżnień 
do dnia 31 stycznia 2016 r.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wydawnictwo św. Macieja Apostoła
  wydawnictwomacieja.blogspot.com 

zaprasza młodzież w wieku 13-19 lat
do wzięcia udziału
w III edycji Ogólnopolskiego Konkursu im. Fiodora M. Dostojewskiego
na utwór prozatorski:

 W poszukiwaniu Boga w człowieku

Opowiedz innym w formie literackiej o swoim osobistym poszukiwaniu Boga.
Daj świadectwo o własnych wątpliwościach lub odnalezieniu Tajemnicy Istnienia.
Czekamy na twoje opowiadanie lub esej do dnia 31 grudnia 2015.
Swój tekst prześlij e-mailem do Wydawnictwa św. Macieja Apostoła:                                              wydawnictwomacieja@gmail.com

Jeśli jesteś wrażliwy na piękno, jeśli masz w sobie potencjał twórczy, bogatą wyobraźnię, lubisz pisać i czujesz w swoim wnętrzu, że poniższe słowa Fiodora M. Dostojewskiego mogłyby Cię zainspirować do napisania czegoś od siebie, szczerze i pięknie, jeżeli problem istnienia Boga jest dla Ciebie ważny, to napisz nam o tym, „co Ci w duszy gra”, stwórz tekst literacki i wyślij go do nas.  My zadbamy o Twój debiut prozatorski i o wprowadzenie Cię w obieg literacki.

On, który pragnie ujrzeć Boga żywego twarzą w twarz,
nie powinien Go szukać na pustym firmamencie swego umysłu, ale w ludzkiej miłości.

                                             Fiodor  M. Dostojewski

Regulamin przyznawania nagród dla uczestników konkursu
 im. Fiodora M. Dostojewskiego:

  1. W procesie przyznawania nagród i wyróżnień będą brane pod uwagę wyłącznie oryginalne, niepublikowane i nienagradzane w innych konkursach, własne teksty uczestników konkursu, pisane w polskim języku literackim (nie w gwarze), nadesłane w formie elektronicznej na adres Wydawnictwa św. Macieja: wydawnictwomacieja@gmail.com do dnia 31 grudnia 2015 r. Teksty nadesłane po tym terminie nie będą brane pod uwagę przy ocenie przez jury. Teksty powinny spełniać wymogi podane w „Warunkach formalnych dla nadsyłanych tekstów”, załączonych do niniejszego Regulaminu.
  2. W konkursie mogą brać udział wyłącznie uczniowie szkół średnich (gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych), którzy w momencie wysyłania tekstów na konkurs mają co najmniej ukończone 13 lat, ale nie ukończyli jeszcze 20 roku życia.
  3. Jeden autor może nadesłać na konkurs tylko jeden tekst (opowiadanie lub esej).
  4. Utwory wspólnego autorstwa dwóch lub więcej autorów nie będą brane pod uwagę.
  5. W przypadku nadesłania na konkurs dwóch tekstów napisanych przez jednego autora – żaden z tych tekstów nie będzie brany pod uwagę. 
  6. Nagrodę główną i wyróżnienia dla uczestników konkursu przyzna jury powołane przez organizatorów konkursu.
  7. Jury konkursu zbierze się w sprawie werdyktu konkursowego i podejmie decyzję o przyznaniu nagród i wyróżnień do dnia 31 stycznia 2016 r.
  8. Jury konkursu kierować się będzie w swojej ocenie oryginalnością treściową utworów, zwłaszcza w zakresie religijnym, poznawczym i moralnym, zaprezentowanymi wartościami estetycznymi, w tym - pięknem, szczerością i zwartością wypowiedzi, ponadto formalnym poziomem literackim nadesłanych tekstów (zwłaszcza poprawnością językową w zakresie ortografii, interpunkcji oraz stylistyki).
  9. Teksty zawierające wulgaryzmy i treści obsceniczne nie będą brane pod uwagę przez jury w przyznawaniu nagród i wyróżnień.
  10. O przyznanej nagrodzie i wyróżnieniach laureaci konkursu zostaną osobiście powiadomieni e-mailem do dnia 31 stycznia 2016 r.
  11. Laureat najlepszej pracy otrzyma nagrodę finansową w wysokości 100 zł.
  12. Nagrodzona praca i  wyróżnione opowiadania lub eseje zostaną opublikowane jako pokłosie konkursu w postaci osobnej książki, która ukaże się w kwietniu 2016 r.
  13. Laureaci konkursu (nagroda główna i wyróżnienia) otrzymają bezpłatnie pocztą na adres domowy po 4 egzemplarze autorskie książki pokonkursowej.
  14. Ponadto po 2 egz. publikacji pokonkursowej otrzymają bezpłatnie: a) macierzysta biblioteka szkolna nagrodzonego lub wyróżnionego uczestnika konkursu oraz b) biblioteka miejska (lub biblioteka gminna) w miejscowości pobierania nauki przez nagrodzonego lub wyróżnionego uczestnika konkursu.
  15. Laureaci konkursu otrzymają także dyplomy, które wysłane zostaną na adres szkoły.
  16. Nadesłane nagrodzone i wyróżnione teksty, lub ich fragmenty, Wydawnictwo św. Macieja Apostoła ma prawo drukować bezpłatnie w swoich książkach. Teksty nadesłanych utworów stają się własnością Wydawnictwa św. Macieja Apostoła, są przechowywane w archiwum wydawniczym.
  17. Uczestnicy konkursu wysyłając tekst na konkurs, zgadzają się tym samym, na warunki konkursu ogłoszone w niniejszym Regulaminie i w Załączniku do Regulaminu.    
Załącznik
do Regulaminu przyznawania nagród
 dla uczestników konkursu im. Fiodora M. Dostojewskiego:

Warunki formalne dla nadsyłanych tekstów

1. Tekst powinien być zapisany w edytorze Word i przesłany w formie załączonego pliku elektronicznego
2. Tekst formatu A4 powinien liczyć maksymalnie do 8 znormalizowanych stron maszynopisu, (tj. 18 000 znaków),
3. Nie wyznacza się minimalnej ilości stron tekstu konkursowego
4. Wielkość czcionki – 12 pkt.
5. Krój czcionki: Times New Roman CE
6. Odstępy międzywersowe (interlinia) – 1,5
7. Marginesy: dolny, górny, prawy, lewy – 2 cm
8. Własne, oryginalne teksty muszą być podpisane imieniem i nazwiskiem.
9. Pod tekstem utworu należy dołączyć ponadto następujące informacje:
a) Pełna nazwa i numer szkoły średniej oraz jej adres (miejscowość, ulica, kod pocztowy),
b) Klasa, do której uczęszcza autor w r. szk. 2015/2016,
c) Data urodzenia autora tekstu,
d) Domowy adres pocztowy autora tekstu,
(miejscowość, ulica, nr domu, nr mieszkania, kod pocztowy),
e) Numer telefonu (stacjonarny lub komórkowy) autora tekstu,
f) Adres używanego e-maila. 
    Podane dane osobowe i teleadresowe będą wykorzystane tylko i wyłącznie do wiadomości organizatorów konkursu w celu powiadomienia o wynikach konkursu i wysłania książek.

KSIĄŻKA-POKŁOSIE II KONKURSU PROZATORSKIEGO IM. F. DOSTOJEWSKIEGO W DRUKARNI!


   Książka pt. Przesłanie od Boga  liczy 128 stron, format A5. W publikacji znalazły
wyróżnione prace 18 prace uczniów oraz - rozpoczynającą publikację - najlepsza praca konkursowa. Już w kwietniu br. książka trafi do rąk uzdolnionej literacko młodzieży. Młodym literatom gratulujemy!
                             
                     LAUREACI II KONKURSU IM. DOSTOJEWSKIEGO WYSTĄP!                          
 Sprawozdanie Jury II Konkursu im. F. Dostojewskiego  

   Jury II Ogólnopolskiego Konkursu Prozatorskiego Dla Młodzieży im. F. Dostojewskiego w składzie: Andrzej Chodacki, zam. Parczew; Henryk Cyprian Konkol, zam. Berlin (Niemcy) – przewodniczący jury; Edward Przebieracz, zam. Lubliniec, informuje, że:
   na II Konkurs Literacki im. Fiodora Dostojewskiego „Poszukiwanie Boga w człowieku” wpłynęły w 54 prace z różnych regionów naszego kraju. Należy nadmienić, że temat konkursu adresowanego do tej jeszcze nie w pełni doświadczonej życiowo grupy wiekowej, którą jest młodzież, nie należał do łatwych.
   Wszystkie nadesłane prace spełniały tematyczne założenia konkursu, jednak wiele z nich nie przypominało klasycznej formy utworu prozatorskiego, zwanego małą formą literacką, lecz pozbawione literackich barw przypominały raczej szkolne wypracowania, co można złożyć na karb braku obycia z piórem przez młodych autorów.     
   Jury wytypowało do szerokiego finału 25 prac, z których wyłoniło zwycięzcę (a raczej: zwyciężczynię) konkursu oraz przyznało 18 równorzędnych wyróżnień.

Miejsce pierwsze:

Lidia Karbowska, Liceum Ogólnokształcące im. św. Marii Magdaleny - Poznań, za utwór „Uśmiech nadziei”




Jestem zaskoczony. Tak pięknej, nietypowo pięknej narracji nie spodziewałem się w grupie młodych przecież pisarzy. Lidia Karbowska powinna pisać, i to dłuższe teksty. Sam kupię Jej książkę :) Doskonała obserwacja otoczenia. Empatia połączona z humorem. „Jesienność w ogród weszła” toż to sam smak literacki, aż kręci się w głowie. Wróżę wielką przyszłość Pani Lidii w pisarskiej dziedzinie.


                        Andrzej Chodacki





Wyróżnienia:

Marcin  Redkowiak,  Zespół Szkół nr 5 im. Jana Pawła II - Lublin, za utwór  „Oblicze  Matkoboskości”
 
Marta Sak, VII Liceum Ogólnokształcące - Warszawa, za utwór „ Na początku była miłość”

Grzegorz Boroń, Zespół Szkół Zawodowych im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego - Dynów, za utwór "Quo vadis człowieku?"  
                          
Zuzanna Golec, Klub Literacki "Pegazik" Młodzieżowego Domu Kultury "Iskra" - Piła, za utwór "Tłum"

Iwona Derecka, Gimnazjum nr 1 im. Komisji Edukacji Narodowej - Lubartów, za utwór "Wszyscy tworzą Jedno"

Julia Dudek, Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi nr 74 - Kraków, za utwór "W poszukiwaniu Boga w człowieku"

Karolina Imiłkowska, Technikum Akademickie przy Wyższej Szkole Inżynierii Gospodarki - Słupsk, za utwór "Gdzie jest mój Bóg?"  
                                                                                   
Weronika Kasprzak, II Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Reymonta - Ostrów Wielkopolski, za utwór "Przesłanie od Boga"

Katarzyna Klimczak, II Liceum Ogólnokształcące im. Jana Śniadeckiego - Kielce, za utwór "Prolog, Epilog, Nekrolog"

Klaudia Kuśnierz, II Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II - Dzierżoniów, za utwór "W poszukiwaniu Boga w człowieku"

Agnieszka Krupa, Liceum OgólnokształcąceBoguchwała, za utwór "Kartka z pamiętnika"
  
Katarzyna Lorens, II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika - Cieszyn, za utwór pt. "Zeszycik wiary"

Magdalena Łagosz, Katolickie Gimnazjum Montessori im. Sprawiedliwych Wśród Narodów Świata - Kraków, za utwór "W poszukiwaniu Boga w człowieku" 

Natalia Mazuruk, I Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Prusa - Siedlce, za utwór "Oswoić śmierć" 

Maria Pyrek, Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. św. Maksymiliana Marii Kolbego - Szczecin, za utwór "Bez Ciebie to już nie to samo!"

Weronika Pytlarz, Klub Literacki "Pegazik" Młodzieżowego Domu Kultury "Iskra" - Piła, za utwór "Popękany świat"   
                                                                                            
Natalia Ruczkowska, Zespół Szkół Technicznych i Licealnych - Piechowice, za utwór "Prowadząc istotę do Boga"

Gabriela Apola, Zespół Szkół Ekonomiczno-Gastronomicznych im. Józefa Piłsudskiego - Tarnów, za utwór "Angelina"


             Przewodniczący jury:                                                                                         
           Henryk Cyprian Konkol
            Berlin, 26 styczeń 2015

Pokłosie II konkursu pt. "Przesłanie od Boga", w którym zostaną zamieszczone utwory wszystkich laureatów konkursu, ukaże się w kwietniu 2015 roku.
Zgodnie z regulaminem konkursu jego laureaci konkursu otrzymają bezpłatnie, przesyłką pocztą na adres domowy, po 4 egzemplarze autorskie książki pokonkursowej. Ponadto po 2 egz. publikacji pokonkursowej otrzymają bezpłatnie: macierzysta biblioteka szkolna nagrodzonego lub wyróżnionego uczestnika konkursu oraz biblioteka miejska (lub biblioteka gminna) w miejscowości pobierania nauki przez nagrodzonego lub wyróżnionego uczestnika konkursu.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wydawnictwo św. Macieja Apostoła
  wydawnictwomacieja.blogspot.com 

zaprasza młodzież w wieku 13-19 lat
do wzięcia udziału
w II edycji Ogólnopolskiego Konkursu im. Fiodora M. Dostojewskiego
na utwór prozatorski:

 W poszukiwaniu Boga w człowieku

Opowiedz innym w formie literackiej o swoim osobistym poszukiwaniu Boga.
Daj świadectwo o własnych wątpliwościach lub odnalezieniu Tajemnicy Istnienia.
Czekamy na twoje opowiadanie lub esej do dnia 31 grudnia 2014.
Swój tekst prześlij e-mailem do Wydawnictwa św. Macieja Apostoła w Lublińcu: wydawnictwomacieja@gmail.com

Jeśli jesteś wrażliwy na piękno, jeśli masz w sobie potencjał twórczy, bogatą wyobraźnię, lubisz pisać i czujesz w swoim wnętrzu, że poniższe słowa Fiodora M. Dostojewskiego mogłyby Cię zainspirować do napisania czegoś od siebie, szczerze i pięknie, jeżeli problem istnienia Boga jest dla Ciebie ważny, to napisz nam o tym, „co Ci w duszy gra”, stwórz tekst literacki i wyślij go do nas.  My zadbamy o Twój debiut prozatorski i o wprowadzenie Cię w obieg literacki.

On, który pragnie ujrzeć Boga żywego twarzą w twarz,
nie powinien Go szukać na pustym firmamencie swego umysłu, ale w ludzkiej miłości.
Fiodor  M. Dostojewski
Żyć to przekształcać siebie w dzieło sztuki.
Fiodor  M. Dostojewski
Zastanawiam się, ojcowie i nauczyciele: „Co to jest piekło?”.
I myślę, że to jest żal, iż nie można już więcej kochać.
Fiodor  M. Dostojewski

Regulamin przyznawania nagród dla uczestników konkursu
 im. Fiodora M. Dostojewskiego:

  1. W procesie przyznawania nagród i wyróżnień będą brane pod uwagę wyłącznie oryginalne, niepublikowane i nienagradzane w innych konkursach, własne teksty uczestników konkursu, pisane w polskim języku literackim (nie w gwarze), nadesłane w formie elektronicznej na adres Wydawnictwa św. Macieja: wydawnictwomacieja@gmail.com do dnia 31 grudnia 2014 r. Teksty nadesłane po tym terminie nie będą brane pod uwagę przy ocenie przez jury. Teksty powinny spełniać wymogi podane w „Warunkach formalnych dla nadsyłanych tekstów”, załączonych do niniejszego Regulaminu.
  2. W konkursie mogą brać udział wyłącznie uczniowie szkół średnich (gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych), którzy w momencie wysyłania tekstów na konkurs mają co najmniej ukończone 13 lat, ale nie ukończyli jeszcze 20 roku życia.
  3. Jeden autor może nadesłać na konkurs tylko 1 tekst (opowiadanie lub esej).
  4. Utwory wspólnego autorstwa dwóch lub więcej autorów nie będą brane pod uwagę.
  5. W przypadku nadesłania na konkurs dwóch tekstów napisanych przez jednego autora – żaden z tych tekstów nie będzie brany pod uwagę. Nagrody i wyróżnienia dla uczestników konkursu przyzna jury powołane przez organizatorów konkursu.
  6. Jury konkursu zbierze się w sprawie werdyktu konkursowego i podejmie decyzję o przyznaniu nagród i wyróżnień do dnia 31 stycznia 2015 r.
  7. Jury konkursu kierować się będzie w swojej ocenie oryginalnością treściową utworów, zwłaszcza w zakresie religijnym, poznawczym i moralnym, zaprezentowanymi wartościami estetycznymi, w tym - pięknem, szczerością i zwartością wypowiedzi, ponadto formalnym poziomem literackim nadesłanych tekstów (zwłaszcza poprawnością językową w zakresie ortografii, interpunkcji oraz stylistyki).
  8. Teksty zawierające wulgaryzmy i treści obsceniczne nie będą brane pod uwagę przez jury w przyznawaniu nagród i wyróżnień.
  9. O przyznanych nagrodach laureaci konkursu zostaną osobiście powiadomieni e-mailem do dnia 31 stycznia 2015 r.
  10. Nagrodzone i wyróżnione opowiadania lub eseje zostaną opublikowane jako pokłosie konkursu w postaci osobnej książki, która ukaże się w kwietniu 2015 r.
  11. Laureaci konkursu (osoby nagrodzone i wyróżnione) otrzymają bezpłatnie pocztą na adres domowy po 4 egzemplarze autorskie książki pokonkursowej.
  12. Ponadto po 2 egz. publikacji pokonkursowej otrzymają bezpłatnie: a) macierzysta biblioteka szkolna nagrodzonego lub wyróżnionego uczestnika konkursu oraz b) biblioteka miejska (lub biblioteka gminna) w miejscowości pobierania nauki przez nagrodzonego lub wyróżnionego uczestnika konkursu.
  13. Nadesłane nagrodzone i wyróżnione teksty, lub ich fragmenty, Wydawnictwo św. Macieja Apostoła ma prawo drukować bezpłatnie w swoich książkach. Teksty nadesłanych utworów stają się własnością Wydawnictwa św. Macieja Apostoła, są przechowywane w archiwum wydawniczym.
  14. Uczestnicy konkursu wysyłając tekst na konkurs, zgadzają się tym samym, na warunki konkursu ogłoszone w niniejszym Regulaminie i w Załączniku do Regulaminu.    
Załącznik
do Regulaminu przyznawania nagród
 dla uczestników konkursu im. Fiodora M. Dostojewskiego:

Warunki formalne dla nadsyłanych tekstów

1. Tekst powinien być zapisany w edytorze Word i przesłany w formie załączonego pliku elektronicznego
2. Tekst formatu A4 powinien liczyć maksymalnie do 20 znormalizowanych stron maszynopisu, (tj. 36 000 znaków),
3. Nie wyznacza się minimalnej ilości stron tekstu konkursowego
4. Wielkość czcionki – 12 pkt.
5. Krój czcionki: Times New Roman CE
6. Odstępy międzywersowe (interlinia) – 1,5
7. Marginesy: dolny, górny, prawy, lewy – 2 cm
8. Własne, oryginalne teksty muszą być podpisane imieniem i nazwiskiem.
9. Pod tekstem utworu należy dołączyć ponadto następujące informacje:
a) Pełna nazwa i numer szkoły średniej oraz jej adres (miejscowość, ulica, kod pocztowy),
b) Klasa, do której uczęszcza autor w r. szk. 2014/2015,
c) Data urodzenia autora tekstu,
d) Domowy adres pocztowy autora tekstu,
(miejscowość, ulica, nr domu, nr mieszkania, kod pocztowy),
e) Numer telefonu (stacjonarny, komórkowy) autora tekstu,
f) Adres używanego e-maila. 
Podane dane osobowe i teleadresowe będą wykorzystane tylko i wyłącznie do wiadomości organizatorów konkursu w celu powiadomienia o wynikach konkursu i wysłania książek.


KSIĄŻKA-POKŁOSIE KONKURSU PROZATORSKIEGO IM. F. DOSTOJEWSKIEGO W DRUKARNI!


     Książka pt. Bóg w miłości ukryty  liczy 86 stron. W publikacji znalazły
  wszystkie prace uczniów, które wpłynęły na konkurs. Jeszcze w kwietniu 
  br. książka trafi do ich rąk. Młodym literatom gratulujemy!
      Słowo wstępne napisał ANDRZEJ CHODACKI.
      Posłowie: dr MAREK MARIUSZ TYTKO, UJ.

   WERDYKT JURY  czyli  ZNAMY LAUREATÓW 

Mamy za sobą pierwszą edycję Ogólnopolskiego   Konkursu Prozatorskiego im. Fiodora Dostojewskiego dla młodzieży zorganizowanego przez Wydawnictwo im. Macieja Apostoła z siedzibą w Lublińcu. Prace na Konkurs nadesłało 14 uczestników. Autorzy mieli za zadanie opowiedzieć w formie literackiej o własnym poszukiwaniu Boga.

Jury w składzie: Edward Przebieracz, zam. Lubliniec; Andrzej Chodacki, zam. Parczew (przewodniczący jury); Teresa Bojanowska, zam. Olsztyn, z wielką uwagą przeczytało prace konkursowe i uznało, że starania wszystkich uczestników należy docenić. Dlatego wszystkie nadesłane na konkurs opowiadania zostaną zamieszczone w pokłosiu konkursowym pt. „Bóg w miłości ukryty”. Po wirtualnych konsultacjach jury przyznało nagrodę główną i cztery wyróżnienia. Laureatami I Konkursu Prozatorskiego im. Fiodora Dostojewskiego dla młodzieży zostali:

                                        I nagroda:

             ADRIANA DENYS – kl. II w: Zespół Szkół nr 125, Warszawa


 Wyróżnienia:

1.OLGA WOJCIECHOWSKA - kl. I w: Zespół Szkół Ogólnokształcących im. H. Sienkiewicza, Szydłowiec

2. PAULINA RUDEL - kl. III w: I Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Wielkiego, Wałcz

3.MAŁGORZATA RZĄDKOWSKA - kl. III w: II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. A. Mickiewicza, Słupsk

4.PAMELA SIENKIEWICZ - kl. I w: I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej- Curie, Piła

   Zgodnie z regulaminem konkursu jego laureaci (osoby nagrodzone i wyróżnione) otrzymają bezpłatnie pocztą na adres domowy po 4 egzemplarze autorskie książki pokonkursowej.
   Ponadto po 2 egz. publikacji pokonkursowej otrzymają bezpłatnie: 
a) macierzysta biblioteka szkolna nagrodzonego lub wyróżnionego uczestnika konkursu oraz 
b) biblioteka miejska (lub biblioteka gminna) w miejscowości pobierania nauki przez nagrodzonego lub wyróżnionego uczestnika konkursu.
   Pozostali uczestnicy konkursu, których prace zostaną opublikowane w książce pokonkursowej, otrzymają na adres domowy po 1 egz. publikacji.
   Nadesłane nagrodzone i wyróżnione teksty, lub ich fragmenty, Wydawnictwo św. Macieja Apostoła ma prawo drukować bezpłatnie
w swoich książkach.

   Podsumujmy, w jaki sposób udało się młodym prozaikom sprostać przesłaniu płynącemu ze słów Fiodora Dostojewskiego:
On, który pragnie ujrzeć Boga żywego twarzą w twarz, nie powinien Go szukać na pustym firmamencie swego umysłu, ale w ludzkiej miłości.

Młodzież zadaje pytania. Nieraz trudne, ocierające się o zaprzeczanie fundamentom wiary: I nie ważne staje się to, czy Bóg istnieje, lecz to, w co wierzymy. Wiele z tych pytań, dotyczących sensu cierpienia, wojen, kataklizmów Autorzy pozostawiają bez odpowiedzi, czując, że odpowiedzi na nie zna tylko Bóg.

Młodzież poszukuje. To zawsze dodaje otuchy, przywraca uśmiech na sponiewieranych życiem twarzach dorosłych. Czego szukają nasi młodzi Autorzy? Miłości, oczywiście! Szukają jej i chcą ją dawać innym: Poczuła jak w sercu rośnie jej coś ciepłego, jakby pewne oczekiwanie na zjawiska piękne.

Młodzież ma potrzebę głębokiego odczuwania Boga.
Sama myśl, że Bóg jest tuż obok mnie dodaje otuchy.
Autorzy proponują Stwórcy miejsce gdzieś bardzo blisko, jakby nieświadomie próbując Go dotknąć, zmaterializować, pojąć niepojmowalne: Moim zdaniem Bóg istnieje także na Ziemi, w sercach dobrych ludzi.
   Młodzież próbuje porównać miłość Boga wobec ludzi do wzajemnej miłości ludzi względem siebie. I jest to tendencja słuszna, choć mocno uproszczona, i na późniejszych etapach życia może okazać się pułapką. Autor jednakowoż staje przed Bogiem zawsze w postawie zagubionego   w wielkim mieście dziecka i ta pokorna postawa z pewnością podoba się Stwórcy.
   W niektórym opowiadaniach pojawiają się dylematy wynikające z nieodpowiedniego postrzegania wspólnoty ludzi założonej przez Jezusa, jaką jest Kościół. Kilku Autorów zastanawia się, czy warto chodzić do kościoła (rozumianego przez nich jako budynek sakralny): Religia była i jest nadużywana do własnych korzyści, jej potęga obraca człowiecze cele w rejony tak dalekie od źródła, jakim jest wiara.    
   Na szczęście wychodzą z tych dylematów obronną ręką:
Paradoksalnie zwątpienie Tomasza staje się wzmocnieniem i dowodem na zmartwychwstanie. Uczeń Chrystusa dowiódł prawdziwości objawionej religii.
   Jury zauważa wiele świeżości w młodzieńczych sformułowaniach nieskrępowanych modą czy filozofią:Rzekła melodyjnie, czyniąc swój sopran jeszcze bardziej wdzięcznym, przez świeży rumieniec na krągłych policzkach.
W jej agrestowych oczach dostrzec można było ten błysk ciekawości, przypisywany młodym w posiadaniu lekkości ducha.
Biała czupryna nieba była potargana przez samoloty.

   Z tą myślą członkowie Jury szczerze gratulują wszystkim uczestnikom konkursu, oczekując, że piękny odruch przelewania westchnień duszy na papier będzie wszystkim towarzyszył dalej. Może wśród Was, kochani Autorzy, dojrzewa następca Fiodora Dostojewskiego?
   Życzymy więc, abyście czytali działa wielkich twórców, a sami po prostu pisali. Nigdy nie przestawajcie poszukiwać Boga, a zgodnie z biblijnym zapewnieniem – znajdziecie to, czego szukacie.     

                   W imieniu jury:   
                  Andrzej Chodacki
                  Parczew, 3 III 2014

         Prezentujemy zwycięską pracę autorstwa ADRIANY DENYS:

Bóg w miłości ukryty

Wiarę w Boga zaszczepili we mnie rodzice. Pamiętam nasze wspólne wieczorne modlitwy, coniedzielne uczestnictwo we Mszy świętej, czytanie religijnych publikacji dla dzieci. Jezus zawsze uśmiechnięty, o czułym spojrzeniu. Jezus – Tata. Tak Go sobie wyobrażałam. Moja wiara była naiwna, dziecinna, ale na swój sposób piękna. Dziecko z ciekawską zachłannością chłonie wszystko, co je otacza, co jest przekazywane przez mamę, dziadka, nauczyciela. Naśladuje, powtarza. Stąd powiedzenie, że czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał. Myślę, że podobnie jest z religią. Maluch nie potrzebuje analizować, rozpracowywać. Przyswaja wszystko na swój prosty, niedojrzały sposób. Stąd wiecznie uśmiechnięty Pan Bóg, tzw. „Bozia” oraz piękne, boskie postaci, o trzepoczących skrzydłach – anioły. Wkrótce wiara stała się dla mnie czymś naturalnym, nieodłącznym elementem życia. Rozwijałam się wraz nią. Zmieniało się moje postrzeganie Boga – zaczęłam dostrzegać Jego inne oblicza: Cierpiący, Uzdrowiciel, czasem Milczący. Zmieniła się modlitwa; wiara stała się trudniejsza. W zrozumieniu katolicyzmu pomagały mi lekcje religii, rekolekcje, wyjazdy organizowane przez parafię… Pomocne były też rodzinne rozmowy. Wraz z dojrzewaniem trudniej było z dialogiem ze znajomymi – niektórzy, z którymi przyjęłam sakrament komunii św. czy bierzmowania, zaczęli się z Kościoła wykruszać. To był dla mnie rodzaj próby. Zostałam. Dorastałam, dorastało też we mnie wiele religijnych pytań. Czy Stwórca cierpi? Skąd tyle zła na świecie? Skoro On chce mojego szczęścia, to czemu mi je odbiera? Pytania trudne, często bez jednoznacznej odpowiedzi.
Długo nie mogłam zrozumieć, czemu Bóg jest niewidzialny. Przecież konsekwencją ukrywania się jest poddanie wątpliwości istnienia Stwórcy.  Łatwiej nam uwierzyć w coś, czego namacalnie możemy doświadczyć. Taka jest ludzka natura. „Nie uwierzę, dopóki nie zobaczę” – to przecież znane powiedzenie. Przypominam sobie biblijną scenę, realistycznie przedstawioną na obrazie barokowego malarza Caravaggio pt. „Niewierność św. Tomasza”. Dzieło przedstawia moment, w którym Jezus nakazuje Tomaszowi Apostołowi, by zobaczył Jego poranione ręce i włożył rękę do Swego boku, aby uwierzył (J 20,27). Zbawiciel podtrzymuje rękę niewiernego tak, że Tomasz umieszcza palec w ranie. Realizm sceny sprawia, iż Jezusowa twarz wykrzywiona jest w bolesnym grymasie. Czy ból spowodowany jest dotknięciem rany czy tym, iż uczeń uwierzył dopiero wtedy, gdy zobaczył? „Szczęśliwi ci, którzy nie zobaczyli, a uwierzyli”. Oto tajemnica wiary! 
Ta scena ukazuje rozumowe poszukiwanie Boga, obecne także dzisiaj. Apostoł nie wyznaje swojej słabości i nie prosi o to, by Pan Jezus utwierdził go w wierze, lecz wymaga, aby uczynił to w sposób zgodny z jego oczekiwaniem. Wykazuje się więc ludzką pychą i nieufnością. Jezus jednak chce wzmocnić jego wiarę. Paradoksalnie zwątpienie Tomasza staje się wzmocnieniem i dowodem na zmartwychwstanie. Uczeń Chrystusa dowiódł prawdziwości objawionej religii. 
Pozostaje nam uwierzyć w niewidzialnego Boga. W naszym życiu niewidzialność zjawisk czy wartości jest obecna. Ceniony pisarz wkłada niezwykle dużo pracy w swe dzieło. Ślęczy godzinami nad niezapisanym arkuszem papieru, a gdy już ma tekst, wielokrotnie go poprawia, skreśla, dopisuje… Gdy do czytelników wędruje świeży egzemplarz książki, mało kto zdaje sobie sprawę z trudu, jaki włożył autor, zanim publikacja ujrzała światło dzienne. Docenia się literacki kunszt, lekkie pióro, znakomite władanie słowem… Rzadziej wysiłek. Podobnie jest z dziełami sztuki. Gdy obserwujemy obrazy najznamienitszych malarzy, zachwycamy się talentem, barwami, przedstawioną sceną. Co jednak z ciężką pracą? Nierzadko potrzeba lat, aby stworzyć coś pięknego.  Tak samo jest z wartościami, cnotami. Wdzięczność czy zaufanie stają się uciążliwe, gdy są mocno widoczne.  Młoda para często ma potrzebę akcentowania swego szczęścia wynikającego z miłości. Huczne wesele, informowanie o związku, o wspólnych planach… Z czasem konieczność dawania sygnałów o swej radości postronnym słabnie, a rośnie potrzeba pielęgnowania tego uczucia, przede wszystkim w sobie. Związek coraz mniej rzuca się w oczy, lecz jego siła nie gaśnie. Rodzi się miłość dojrzała, najpiękniejsza.
Myślę, że niewidzialność Pana Boga wynika z Jego skromności. Obdarzył świat niesamowitym bogactwem, a następnie odsunął się, by nie zasłaniać swym spectrum bogactw stworzeń. Jego nieskończoność jest na tyle dyskretna, że nie zagłusza ludzkich działań. Jest Opiekunem naszej samodzielności. Umniejszenie jest cechą wielkości – tak przecież postąpił Chrystus. Umniejszył się dla nas – ludzi i dał nam zbawienie. Bóg zaś dał nam wolną wolę, której nigdy nie ogranicza. Jego Natura jest łagodna, nie krzykliwa.
Boską naturę objaśnia w swym wierszu ks. Jan Twardowski: Bóg się ukrył dlatego by świat było widać, (…) jest tak wielki że jest i Go nie ma/ tak wszechmogący że potrafi nie być (…). Żeby  móc odszukać Boga, najpierw należy dostrzec Jego istnienie. Warto pamiętać o tym, że Stwórca ma w sobie pierwiastek osobowy: jest Ojcem, Synem i Duchem Świętym. Tak ciężko nieraz dotrzeć do wnętrza drugiej osoby. Wydaje nam się, że kogoś bardzo dobrze znamy, a tu niespodzianka! A my chcemy odkrywać wnętrze Nieskończonego, Niepojętego.
Warto jednak rozróżnić niewidzialność od obecności. Są ludzie, którzy stracili kogoś bliskiego, ale podtrzymują, że wciąż czują jego obecność. Człowiek otrzymał od Boga tyle wrażliwości duchowej, żeby z wielkości i piękna stworzeń poznać ich Stwórcę  (Mdr 13,5). Stwórca daje nam poczuć Swe istnienie, tylko czy my chcemy to zauważyć? Dlaczego tak wielu nie dostrzega Jego obecności? Z gapiostwa? Z zabiegania? Z lenistwa? Zajmują nas prozaiczne, powierzchowne sprawy. Na dostrzeżenie głębi istnienia nie ma czasu, ochoty, siły… Podobnie jest w życiu. Wracamy ze szkoły czy z pracy nie dostrzegając, że w domu jak zwykle jest posprzątane, na stole czeka parujący, pyszny obiad. Nie doceniamy tego, co nas otacza.
Bóg chce być szukany! Zabiega o nas, pragnąc naszej miłości. Stworzył ludzi na swoje podobieństwo i ukochał. Jego uczucie nigdy nie ustanie, ale nie wystarczy, byśmy się na nie tylko godzili. Chce naszego zaangażowania, szczerej miłości. Tak jest też z relacjami międzyludzkimi. Gdy nam na kimś zależy, również staramy się zabiegać o uczucie, lecz tak, by nie zrazić do siebie. Bez natrętnych zachowań, zachowując zdrowy dystans. Nasze szczęście już nie jest tak ważne jak szczęście drugiego człowieka. Nie żyjemy dla siebie, egzystujemy dla kogoś. Pojawia się wyższy cel, sens naszego istnienia. W przypadku wiary tym celem jest poznanie Boga, zbawienie. Pan szuka nas nieustannie, chcąc byśmy również szukali Jego. Wzywa do miłości prawdziwej – tej, dla której nie ma barier, ograniczeń, tej, która wymaga, czasem boli. Podobnie było z Jezusem – w Biblii znajdują się fragmenty, w których Zbawiciel niepostrzeżenie znika: A kiedy ludzie z tłumu zauważyli, że nie ma tam Jezusa, a także Jego uczniów wsiedli do łodzi, przybyli do Kafarnaum i tam szukali Jezusa (J 6,24). Znika, bo chce być odnaleziony, poszukuje swych owieczek. Wydaje się, że Bóg znajduje się daleko, że znika wtedy, gdy Go potrzebujemy? Za daleko od nas, od naszych problemów, nieszczęść? W Biblii jest odpowiedź: Grzechy wasze wykopały przepaść między wami a waszym Bogiem (Iz 59,2). Pan jest blisko wszystkich, którzy Go wzywają, wszystkich wzywających Go szczerze (Ps 145,18).
Czy możemy zobaczyć Boga? Tadeusz Różewicz w swym wierszu Widziałem Go ujrzał Stwórcę w bezdomnym człowieku: spał na ławce/ z głową złożoną/ na plastykowej torbie /płaszcz na nim był purpurowy/ podobny do starej wycieraczki. Czy tak można wyobrazić sobie Pana? Opuszczony człowiek, bez szans, nadziei… Nikt. Ale czy ten płaszcz purpurowy czegoś nie przypomina? Wyzuty z godności, cierpiący, umęczony. Chrystusowa męka! Purpura, barwa królewska, teraz staje się powodem do wyśmiania. Jezusa także publicznie ośmieszano, opluwano, bito. Król został odsunięty poza margines społeczeństwa. Potraktowany podle, zupełnie przedmiotowo. Bezdomny nie przypomina Boga Triumfującego, Króla nad Królami. To Bóg cierpiący, pozornie opuszczony. Biedaka otacza brud: między nagim drzewkiem/ przywiązanym do palika/ blaszaną puszką po piwie/ i podpaską zawieszoną/ na krzaku dzikiej róży. Ten brud może symbolizować bałagan w ludzkich sercach, przewinienia, grzechy, które tak bolą Zbawiciela. Podmiot liryczny nie jest pewny, czy to faktycznie Bóg waha się jak Jezusowi oprawcy: poczułem w sercu swoim/ (nie pomyślałem lecz poczułem)/ że to jest Namiestnik/ Jezusa na ziemi/ a może sam Syn Człowieczy/ chciałem go dotknąć/ i zapytać (…)/ale ogarnęło mnie/ wielkie onieśmielenie/ i oniemiałem (…). Bezdomny jest coraz bliżej śmierci, nadchodzi jego godzina. Udręczone ciało obumiera, nie potrafi żyć w świecie pełnym poniżenia, grzechu. Spoglądając śmierci w oczy  poznaje prawdę i kończą się jego cierpienia: „otworzył oczy/ i spojrzał na mnie/ zrozumiałem że wie wszystko”. Poznał prawdę. „Ja” liryczne widząc ostatnie chwile egzystencji żebraka odchodzi. Czy nie tak zachowali się prześladowcy Zbawcy? Czy nie tak zachowujemy się my? Często uciekamy, nie chcąc mieć z cierpieniem nic wspólnego. Nie przyznajemy się też do naszej wiary. Nie tylko słownie, także czynami. Bardzo wymowny jest występujący w wierszu gest umywania rąk: w domu umyłem ręce. Nawiązuje on do decyzji Piłata, który nie wziął na siebie odpowiedzialności za Chrystusową śmierć. Nie chciał mieć z nią nic wspólnego. Znów nasuwa się na myśl ludzkie zachowanie: wielokrotnie umywamy ręce, bojąc się konsekwencji naszych działań. Nie chcemy się przyznać do naszych słabości, nie chcemy się przyznać także do Jezusa.
Boga ciężko jednak dostrzec w ludzkim cierpieniu, kataklizmach, bólu. To bardzo trudne. Ateiści zarzucają wierzącym wiarę w Miłosiernego, który pozwala na zło, udrękę. Dlaczego giną niewinni ludzie? Czemu podczas wypadku samochodowego umiera jedyny żywiciel rodziny? Jaki jest wyższy sens nieuleczalnej choroby niemowlęcia? Pytania – tajemnice. To życiowe sytuacje, których nie można do końca pojąć, gdy się ich nie przeżyje. Dlatego ciężko też te wydarzenia tłumaczyć. Wierzę, że Bóg zawsze jest obok nas, a ponieważ szanuje darowaną człowiekowi wolność, której ten czasem nie potrafi dobrze wykorzystać, stąd staje się On bardziej bezradny wobec wyborów człowieka. A zbrodnie, cierpienie, w ostateczności śmierć, mogą być wynikiem grzechu pierworodnego. Gdyby Bóg miał usunąć zło ze świata, musiałby usunąć nie tylko kataklizmy, wojny, lecz także nasze kłamstwa, złości, zdrady. Kto z nas jest bez winy?
Zło dziejące się na świecie nie jest żadną zemstą, gdyż Bóg nie cieszy się ze zguby żyjących (por. Mdr 1,13 oraz 2,23), w końcu świat stworzył ze swej niepojętej miłości. Skoro stworzył dobro i dopuścił zło, to być może po to, by móc wszelkie zło przeobrazić w większe od niego dobro. Być może na tym właśnie polega Jego potęga: pozwala istnieć wszystkiemu i każdemu stworzeniu dać szansę na rozwój bądź przemianę (por. Mt 13,24-43).
  W jaki sposób możemy jeszcze spotkać Boga? Pisarz rosyjski Fiodor Dostojewski przekonuje, że: On, który prag­nie uj­rzeć Bo­ga żywe­go twarzą w twarz, nie po­winien Go szu­kać na pus­tym fir­ma­men­cie swe­go umysłu, ale w ludzkiej miłości. Papież Jan Paweł II nawołuje: Miejcie odwagę żyć dla Miłości, Bóg jest Miłością. Tego nie mówi żadna inna religia. Już w Starym Testamencie Pan obwieścił poprzez usta Izajasza: Jesteś dla mnie cenny i ponieważ cię kocham, dam ci wszystkie kraje. Nie bój się, bo ja jestem z tobą! (por. Iz 43,4n), a następnie: Czy może kobieta zapomnieć o swoim niemowlęciu? Czy może nie miłować dziecka swego łona? Lecz gdyby nawet ona zapomniała, Ja nie zapomnę o tobie (Iz 49,15). Kluczem do poznania Stwórcy jest więc miłość. Taka, której ateiści zupełnie nie mogą pojąć. No, bo jak pokochać nieprzyjaciela, egoistę, zabójcę? Kogoś kto przepycha się w kolejce, kłamie, plotkuje? Naśladując Jezusa. Mamy dużo pretensji, ale czy umiemy dostrzec własne przywary? Znacznie prościej jest dostrzec zło u innych, najciężej przyznać się do swej ułomności. Często widzimy drzazgę w oku brata, a u siebie belki nie jesteśmy w stanie zauważyć. W obliczu zła skuteczna jest jedynie miłość. Pan Jezus, będąc na ziemi, miłosiernie przebaczał grzesznikom. Posługiwał się współczuciem, życzliwością, na przykład w stosunku do cudzołożnicy. Był gniewny wobec zatwardziałości faryzeuszy, wobec swych oprawców stosował zaś przebaczenie i szczerą modlitwę. Wszystko z miłości! Smucił się, obserwując złe poczynania. Największym szczęściem stało się dla niego nawracanie. Bardzo ciężko jest nam – ludziom nawracać innych. Z jednej strony sami nie jesteśmy doskonali, ale z drugiej sam Pan Jezus gorąco nawołuje do głoszenia Dobrej Nowiny. Skierowanie na dobrą ścieżkę często zmusza do poświęceń, trzeba się liczyć z niepowodzeniem, z osłabieniem relacji. Niektórzy taką pomoc traktują jak atak na własną osobę. Pomocne stają się słowa św. Jana Chryzologa: Miłość przekracza ból i wybacza winy.
Żyć to przekształcać siebie w dzieło sztuki – powiedział Fiodor Dostojewski. Potrzeba dużo pracy, mozołu, cierpliwości, żeby stworzyć dzieło. Potrzeba też odpowiednich narzędzi. Pędzlem niech będzie miłość, a farbami wiara. Dzięki potężnemu uczuciu możemy kształtować świat, zmieniać go na lepsze, ale nie byłoby to możliwe, gdyby nie wiara. Gdyby nie sam Bóg.
Prawdziwa miłość jest trudna. Ksiądz Jan Twardowski pisał, że jest miłość trudna jak sól czy po prostu kamień do zjedzenia. Czasem wydaje się być nie do zaakceptowania, a jednak jest możliwa. Taka jest miłość Boska – Bóg kocha nas takimi, jakimi jesteśmy: z grzechami, przywarami, wadami. Naszym zadaniem jest Go naśladować. Matka Teresa z Kalkuty tak zdefiniowała czyste uczucie: Trzeba kochać się w rodzinie, dzielić miłość w domu, aby nauczyć oddawać się innym. Nauka dawania musi kosztować, musi boleć, żeby coś znaczyć. Miłość, która nie przysparza cierpień, nie jest prawdziwa. Zrezygnowanie z czegoś, co chcemy mieć… to jest miłość. A więc miłość to dawanie. Często bolesne, bezinteresowne, niezrozumiałe. Tutaj nie chodzi jednak o próbę zrozumienia, a o głębokie uczucie. Jesteśmy z siebie dumni, gdy sprawimy prezent bliskiej nam osobie. Kupiliśmy coś, czego bardzo pragnęła. Jesteśmy zadowoleni, że mogliśmy sprawić jej radość. Ale co by było, gdyby tak uszczęśliwić kogoś zupełnie nieznajomego? Z pewnością musielibyśmy zadać sobie dużo trudu, przemóc się wewnętrznie. Matce Teresie nie tylko chodziło o zrezygnowanie z rzeczy materialnych, to coś głębszego. Dzielenie się szczęściem, troską, opieką… Wreszcie uśmiechem – ten szczerym, uskrzydlającym, podnoszącym na duchu. Przeżywanie miłości to ciągłe nawigowanie przy jednoczesnym rozsiewaniu radości i uśmiechów wokół siebie. Przeżywanie miłości oznacza dawanie bez miary, bez domagania się wynagrodzenia tu, na ziemi. – to słowa św. Teresy od Dzieciątka Jezus. Często to wystarczy, by dzień stał się lepszy. Myślę, że ten wyraz twarzy powinien stać się sztandarową cechą chrześcijan. W uśmiechu kryje się nadzieja. Na lepszy świat, na zbawienie.
Poprzez miłość Fiodor Dostojewski wyjaśnia także ludzkie cierpienie: Kogo Bóg darzy wielką miłością, w kim pokłada wielkie nadzieje, na tego zsyła wielkie cierpienie, doświadcza go nieszczęściem. Ten sam pisarz przypomina też, iż: Bez cierpienia nie zrozumie się szczęścia.  Często ból, niepowodzenie jest potrzebne, by coś zrozumieć bądź docenić. Znacznie prościej narzekać, lamentować, niż podziękować Bogu za otrzymane łaski. Czym według niego jest piekło? (..) myślę, że to jest żal, iż nie można już więcej kochać. Nie można, bo zabrakło czasu.
Miłość to poświęcenie. Tak jak dobry kompozytor oddaje się całkowicie pracy nad  muzycznym dziełem, Siostry Miłosierdzia wkładają całe serce w pomoc najuboższym, śmiertelnie chorym.  Bez dokonywania spisu strat i zysków. To dzięki miłości człowiek nieustannie zbliża się do Boga. Jakie jest to uczucie? (…)Miłość cierpliwa jest, łaskawa jest. Miłość nie zazdrości, (…) We wszystkim pokłada nadzieję, wszystko przetrzyma. (1 Kor 13). Jak to uczucie tłumaczył Lew Tołstoj – pisarz rosyjski? Miłość? Cóż to takiego miłość? (...) Miłość przeszkadza śmierci. Miłość jest życiem. Wszystko, wszystko, co rozumiem, rozumiem tylko dlatego, że kocham. Wszystko tylko nią jest związane. Miłość jest Bogiem, umrzeć - to znaczy, że ja, cząstka miłości, wrócę do wspólnego, wiecznego źródła. To klucz, który pozwoli nam odkrywać coraz to nowe drzwi wiary. Umiłowani przez Niego, jesteśmy zdolni do poświęceń. Dzięki niej jednoczymy się z Bogiem i z bliźnimi, akceptujemy siebie i innych. Za ostateczne poświęcenie, które otwiera na miłość Bożą uznaje się modlitwę, powiedzenie Bogu „tak”, by mógł On wkroczyć w nasze życie. Søren Kierkegaard – duński filozof, poeta romantyczny stwierdził, że Modlitwa nie zmienia postanowień Boga, ale zmienia tego, kto się modli. Szczera modlitwa pozwala zawierzyć się Bogu. Zmienia nas na lepsze.
Bóg jest niewidzialny, ale obecny na każdym kroku. Tylko musimy chcieć Go dostrzec. Tadeusz Różewicz potrafił ujrzeć Go w bezdomnym człowieku, Fiodor Dostojewski w miłości. Bóg jest miłością, na tym opiera się nasza wiara. Dzięki temu wielkiemu uczuciu możemy sprawić, by świat stał się lepszy. Jak twierdził francuski prezbiter, misjonarz bł. C. de Foucauld: Wszystko, co robimy dla miłości nabiera wartości i piękna. A więc i wszystko, co robimy dla Pana jest piękne, wartościowe. Ja staram się widzieć Go w drugim człowieku, w ludzkich zachowaniach. Gdy widzę, jak zabiegany mężczyzna przystaje i z uśmiechem wręcza żebrakowi monetę. Gdy chłopak pomaga staruszce wnieść ciężkie zakupy po schodach. Gdy widzę uśmiechniętą rodzinę, zakochaną parę, umorusane czekoladą dziecko. Czuję Jego namacalną obecność w Kościele, a także czytając piękne wiersze, zachwycając się naturą. W obliczu zła widzę Boga cierpiącego, smutnego. Uginającego się pod ciężarami naszych grzechów. A jednak Zwycięzcę. Chcę modlić się słowami św. J. M. Escriva: Panie, spraw, abym miał miarę we wszystkim, oprócz Miłości.

           

         LISTA UCZNIÓW BIORĄCYCH UDZIAŁ W I KONKURSIE                                         PROZATORSKIM IM. DOSTOJEWSKIEGO:                             

1. BUŁKOWSKA MARIA zam. Sokółka
2. DENYS ADRIANA zam. Warszawa
3. DETLAF DOROTA zam. Łętowice 
4. DURCZOK ADRIANA zam. Gorzyce
5. FILIPEK MARGITA zam. Jaworzno
6. FOJKIS MARCIN zam. Katowice
7. KAJDASZ KLAUDIA zam. Lędziny
8. PLEWAKO ALICJA  zam. Katowice
9. PUCHER ALEKSANDER  zam. Katowice
10. RUCZAJ AGNIESZKA zam. Białystok
11. RUDEL PAULINA zam. Lubno
12. RZĄDKOWSKA MAŁGORZATA zam. Słupsk
13. SIENKIEWICZ PAMELA zam. Sypniewo
14. WOJCIECHOWSKA OLGA zam. Szydłowiec

                                          *   *    *

                                           UWAGA!

                                    I EDYCJA KONKURSU ZAKOŃCZONA!  

Jury konkursowe w składzie: Edward Przebieracz zam. Lubliniec, Andrzej Chodacki zam. Parczew (przewodniczący jury) oraz Teresa Bojanowska zam. Olsztyn rozpoczęło pracę nad wyłonieniem laureatów konkursu.

````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````
                                   
                                 Wydawnictwo Św. Macieja Apostoła  
zaprasza młodzież w wieku 13-19 lat,
uczniów szkół średnich,
do wzięcia udziału
w I edycji Konkursu im. Fiodora M. Dostojewskiego
na utwór prozatorski:

                              W poszukiwaniu Boga w człowieku

Opowiedz innym w formie literackiej o swoim osobistym poszukiwaniu Boga.
Daj świadectwo o własnych wątpliwościach lub odnalezieniu Tajemnicy Istnienia.
 
Czekamy na twoje opowiadanie lub esej do dnia 31 grudnia 2013, godzina 24.00.
Swój tekst prześlij  e-mailem do Wydawnictwa św. Macieja Apostoła w Tarnowskich Górach na adres: maciejap@op.pl    

Jeśli jesteś wrażliwy/wrażliwa na piękno, jeśli masz w sobie potencjał twórczy, bogatą wyobraźnię, lubisz pisać i czujesz w swoim wnętrzu, że poniższe słowa Fiodora M. Dostojewskiego mogłyby Cię zainspirować do napisania czegoś od siebie, szczerze i pięknie, ponadto jeśli problem istnienia Boga jest dla Ciebie ważny, to napisz nam o tym, „co Ci w duszy gra”, stwórz tekst literacki i wyślij go do nas.  My zadbamy o Twój debiut prozatorski i o wprowadzenie Cię w obieg literacki.

 On, który pragnie ujrzeć Boga żywego twarzą w twarz,
 nie powinien Go szukać na pustym firmamencie swego umysłu, ale w ludzkiej miłości.
     Fiodor  M. Dostojewski
Żyć to przekształcać siebie w dzieło sztuki.
     Fiodor  M. Dostojewski
Zastanawiam się, ojcowie i nauczyciele: „Co to jest piekło?”.
I myślę, że to jest żal, iż nie można już więcej kochać.
     Fiodor  M. Dostojewski

Regulamin przyznawania nagród dla uczestników konkursu im. Fiodora M. Dostojewskiego:

  1. W procesie przyznawania nagród i wyróżnień będą brane tylko i wyłącznie oryginalne, niepublikowane i nienagradzane w innych konkursach, własne teksty uczestników konkursu, pisane w polskim języku literackim (nie w gwarze), nadesłane w formie elektronicznej na adres Wydawnictwa Św. Macieja: maciejap@op.pl do dnia 31 grudnia 2013 r. godz. 24.00. Teksty nadesłane po tym terminie nie będą brane pod uwagę przy ocenie przez jury. Teksty powinny spełniać wymogi podane w „Warunkach formalnych dla nadsyłanych tekstów”, załączonych do niniejszego Regulaminu.
  2. W konkursie mogą brać udział wyłącznie uczniowie/uczennice szkół średnich (gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, w tym techników, liceów), którzy w momencie wysyłania tekstów na konkurs mają co najmniej ukończone 13 lat, ale nie ukończyli jeszcze 20 roku życia.
  3. Jeden autor (jedna autorka) może nadesłać na konkurs tylko 1 tekst (opowiadanie lub esej).
  4. Utwory wspólnego autorstwa dwóch lub więcej autorów (autorek) nie będą brane pod uwagę.
  5. W przypadku nadesłania na konkurs dwóch tekstów napisanych przez jednego autora/jedną autorkę – żaden z tych tekstów nie będzie brany pod uwagę.
  6. Nagrody i wyróżnienia dla uczestników konkursu przyzna jury powołane przez organizatorów konkursu.
  7. Jury konkursu zbierze się w sprawie werdyktu konkursowego i podejmie decyzję o przyznaniu nagród i wyróżnień do dnia 1 marca 2014 r.
  8. Jury konkursu kierować się będzie w swojej ocenie oryginalnością treściową utworów, zwłaszcza w zakresie religijnym, poznawczym i moralnym, zaprezentowanymi wartościami estetycznymi, w tym - pięknem, szczerością i zwartością wypowiedzi, ponadto formalnym poziomem literackim nadesłanych tekstów (zwłaszcza poprawnością językową w zakresie ortografii, interpunkcji oraz stylistyki).
  9. Teksty zawierające wulgaryzmy i treści obsceniczne nie będą brane pod uwagę przez jury w przyznawaniu nagród i wyróżnień.
  10. O przyznanych nagrodach laureaci konkursu zostaną osobiście powiadomieni e-mailem do dnia 1 marca 2014 r.
  11. Nagrodzone i wyróżnione opowiadania lub eseje zostaną opublikowane jako pokłosie konkursu w postaci osobnej książki, która ukaże się w kwietniu 2014 r.
  12. Książka pokonkursowa zawierać będzie specjalne posłowie osoby ze stopniem doktora nauk humanistycznych m.in. zawierające omówienie najlepszych tekstów.   
  13. Laureaci konkursu (osoby nagrodzone i wyróżnione) otrzymają bezpłatnie pocztą na adres domowy po 4 egzemplarze autorskie książki pokonkursowej.
  14. Ponadto po 2 egz. publikacji pokonkursowej otrzymają bezpłatnie: a) macierzysta biblioteka szkolna nagrodzonego lub wyróżnionego uczestnika konkursu oraz b) biblioteka miejska (lub biblioteka gminna) w miejscowości pobierania nauki przez nagrodzonego lub wyróżnionego uczestnika konkursu.
  15. Nadesłane nagrodzone i wyróżnione teksty lub ich fragmenty Wydawnictwo Św. Macieja Apostoła ma prawo drukować bezpłatnie w swoich książkach oraz na stronie internetowej Wydawnictwa: wydawnictwomacieja.blogspot.com Teksty nadesłanych utworów stają się własnością Wydawnictwa Św. Macieja Apostoła, są przechowywane w archiwum wydawniczym.
  16. Uczestnicy/uczestniczki konkursu wysyłając tekst na konkurs, zgadzają się tym samym, na warunki konkursu ogłoszone w niniejszym Regulaminie i w Załączniku do Regulaminu.   
Załącznik
do Regulaminu przyznawania nagród
 dla uczestników konkursu im. Fiodora M. Dostojewskiego:

Warunki formalne dla nadsyłanych tekstów

 1. Tekst powinien być zapisany w edytorze Word i przesłany w formie załączonego pliku elektronicznego
2. Tekst formatu A4 powinien liczyć maksymalnie do 20 znormalizowanych stron maszynopisu, tj. (36 000 znaków),
3. Wielkość czcionki – 12 pkt.
4. Krój czcionki: Times New Roman CE
5. Odstępy międzywersowe (interlinia) – 1,5
6. Marginesy: dolny, górny, prawy, lewy – 2 cm
7. Własne, oryginalne teksty muszą być podpisane imieniem i nazwiskiem.
8. Pod tekstem utworu należy dołączyć ponadto następujące informacje:
a) Pełna nazwa i numer szkoły średniej oraz jej adres (miejscowość, ulica, kod pocztowy),
b) Klasa, do której uczęszcza autor/autorka w r. szk. 2013/2014,
c) Data urodzenia autora/autorki tekstu,
d) Domowy adres pocztowy autora/autorki tekstu,
(miejscowość, ulica, nr domu, nr mieszkania, kod pocztowy),
e) Numer telefonu (stacjonarny, komórkowy) autora/autorki tekstu.
f) Adres używanego e-maila.

Podane dane osobowe i teleadresowe będą wykorzystane tylko i wyłącznie do wiadomości organizatorów konkursu w celu powiadomienia o wynikach konkursu i wysłania książek.                                                    

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz